THROWS – RZUTY

Rzucanie dyskiem to pierwsza rzecz jakiej musisz się nauczyć żeby zacząć grać. To także wspólny mianownik wszystkich sportów z latającym dyskiem. Trzeba jednak pamiętać, że we freestyle rzuca się najczęściej na mały dystans (od 5 do 10m). Nie jest to oczywiście wymóg, chodzi raczej o fakt, że podczas gry często „podajemy” sobie kręcący się dysk co jest łatwiejsze jeśli jesteś bliżej swojego partnera (trzeba się ustawiać i poruszać).

ROTACJA (SPIN) W RZUTACH

Druga sprawa to kwestia rotacji dysku. W SPEEDFLOW prędkość rotacji nie ma tak dużego znaczenia. Natomiast jeśli chcemy zrobić coś więcej z dyskiem pomiędzy rzutem a chwytem potrzebujemy mocno kręcącego się dysku. Cała energia rzutu powinna nadać mu jak największą rotację. W trakcie rzutu dyskiem wykonujemy dwa ruchy w tym samym momencie co powoduje że dysk lata. Pierwszy ruch to ruch całą ręką – pracuje tu ramię, łokieć – w ten sposób wyrzucamy dysk do przodu i na dystans. W momencie „wypuszczania” dysku wykonujemy ruch nadgarstkiem który nadaje dyskowi rotację. Rotacja stabilizuje dysk w locie (dysk się nie „chybocze”). Ten ruch nadgarstkiem to właśnie to co musimy wyćwiczyć we freestyleu aby podkręcać dysk najbardziej jak się da. W większości rzutów kluczowe znaczenie przy nadawaniu rotacji ma kciuk, który powinien być mocno dociśnięty do dysku. Należy także pamiętać, że jest to szybki i krótki ruch. Ramię prawie nie pracuje – dlatego też nie rzucamy bardzo daleko we freestyle`u.

Aby dokładniej zrozumieć jak nadać dużą rotację dyskowi przy rzucie (której często potrzebujemy we freestyle`u) proponuję obejrzeć poniższy film Rona Watsona. Ron specjalizuje się co prawda w grze z psami, jednak zasady rzucania są takie same.

Poniższe opisy rzutów są pokazana na przykładzie osób rzucających prawą ręką. Jeśli rzucasz lewą – instrukcje odwróć tak jakbyś oglądał to w lustrze. Warto pamiętać ,że dysk kręci się w dwóch kierunkach. Dla backhandu z prawej ręki rotacja jest w kierunku CLOCK. Dla forehandu z prawej – COUNTER. Nazwy rzutów to sprawa dyskusyjna – w różnych sportach z dyskiem stosuje się różne nazwy na te same rzuty. W nawiasie podałem inne nazwy na rzuty.

• BACKHAND

Backhand to najbardziej popularny rzut jaki występuje w sportach z latającym dyskiem. Istnieje bardzo dużo wariacji tego rzutu. To podstawowy rzut od którego powinieneś zacząć naukę. Istnieje kilka rodzajów uchwytów do backhandu. Clock spin.

STAKER

Rzut, który nie daje dużej rotacji, ale uchwyt pozwala na rzucania także do tyłu i zza pleców. Warto poeksperymentować z tym rzutem i uchwytem. Można także dodać obrót ciała prze wyrzutem. Przed rzutem stoimy prawym bokiem w kierunku celu. Clock spin.

OVERHAND WRIST FLIP

Drugi najpopularniejszy rzut we freestyleu. Ten rzut łatwo pozwala wygenerować dużą rotację podczas rzucania. Dysk jest wyrzucany znad głowy co powoduje że leci najczęściej z góry do dołu co ułatwia przyjęcie na ND. Counter spin.

FORHAND (SIDEARM, FLICK)

Popularny rzut w Ultimate, rzadziej stosowany we freestyle`u. Uchwyt daje jednak wiele możliwości rzucania pod nogą, do tyłu, naokoło ciała. Counter spin.

HAMMER

Również popularny rzut w Ultimate. Trudny do przyjęcia na ND we freestyle`u ale ciekawie wygląda tor lotu dysku po łuku. Dysk kończy lot do góry nogami. Clock spin.

CHICKENWING

Wzmocniona wersja backhandu, wykonany poprawnie daje podobno bardzo duży spin. Idealny do przyjęcia na ND. Clock spin.

HELICOPTER (INFLIP, THUMBER)

Jeden z trudniejszych rzutów we freestyle`u chociaż generuje ogromną rotację. Dodatkowo świetny rzut do rzucania sobie samemu mocno kręcącego się dysku. Counter spin.

BACKHAND AIR BOUNCE

Widowiskowy i bardzo dobry rzut do freestyle`u ponieważ dysk opada dnem na partenera. Łatwo stąd wykonać TIP lub ND. Kluczowe znaczenie dla poprawnego wykonania airbounc`u ma dociśnięcie kciuka do dysku podczas ostatniej fazy wyrzutu. Kciuk jest ostatnią częścią twojej dłoni która styka się z dyskiem przed wyrzutem. Druga sprawa to ruch z góry na dół który wytworzy ciśnienie powietrza pod wyrzucanym dyskiem. Clock spin.

OVERHAND AIR BOUNCE

Widowiskowy i bardzo dobry rzut do freestyle`u. Counter spin.

BACKHAND SKIP SHOT

Łatwy do wykonania na twardej powierzchni, dobry na duży i średni dystans. Zewnętrzna krawędź dysku musi uderzyć o ziemię żeby dysk się poprawnie odbił. Clock spin.

FOREHAND SKIP SHOT

Łatwy do wykonania na twardej powierzchni, dobry na duży i średni dystans. Zewnętrzna krawędź dysku musi uderzyć o ziemię żeby dysk się poprawnie odbił. Counter spin.

* ROLLER

Roller to ciekawa technika na podanie dysku do partnera bez rzucania.

* MAC (SUB / HYPER BASH)

Jedna z najtrudnieszych technik dodawania rotacji do rzutów we freestyle`u. Wymaga dużo treningu i idealnej koordynacji. Daje za to największą możliwą ilość spinu jaką można uzyskać z rzutu, ale tylko jeśli wykona się go poprawnie. MAC to uderzanie w górną powierzchnię wyrzucanego dysku, SUB to uderzanie w zewnętrzną krawędź wyrzucanego dysku. Idea polega na zamienieniu całej energii idącej w dystans na rotację. Efekt taki można uzyskać np. poprzez rzucenie dyskiem z całej siły w okrągły słupek (np.forehandem). Jeśli dysk „zahaczy” krawędzią ,zobaczysz, że po odbiciu zmieni kierunek lotu. Dysk zwolni w locie natomiast rotacja przyspieszy. SUB/MAC to uzyskanie podobnego efektu tylko przy użyciu własnych rąk/nóg przy wyrzucie.

 * – inne techniki rzutów